maandag 10 december 2018

De fatale Dag is Hier, deel 2

Je weet dat het komt maar je bereidt je er niet voldoende op voor. Toch komt er zeker een einde, onherroepelijk en het is bijna altijd onverwacht. Je weet dat je dat anders had moeten doen en vraagt je af ‘waarom heb ik dat dan niet gedaan’? Zelfs als het niet helemaal onverwacht is en je de tijd had om maatregelen te nemen. Soms kan je het dus aan zien komen.


Ja, soms kan je voorspellend zijn maar had je dat liever niet gewild. In mijn eerdere blog De fatale Dag is Hier van 30 maart 2018 eindigde ik met bovenstaand citaat. In het kort komt het er op neer dat mijn hybride minitower desktop werkcomputer onverwacht, nou ja na 10 jaar, de geest gaf en mijn 2TB backup-schijf het ook niet meer deed.

Na 2 weken werk heb ik vrijwel al mijn bestanden gered van de kapotte 2TB schijf en gebruik nu de mini-pc (Dell) met 1x1TB schijf en 4xUSB. CD/DVD/Blue Ray schijfstation. VGA en 2xHDMI maar alleen SD-cards. Klein en stil, maakt gebruik van de bestaande hardware zoals muis, toetsenbord, wifi en scherm.

De 1TB schijf is krap dus een deel van mijn bestanden bestaat alleen op externe schijven. Ik maak regelmatig backups, zoals ik eerder ook wel deed, en het systeem is heerlijk rustig. Niet bijster snel maar ik speel geen games en het is snel genoeg voor streaming TV en Youtube. Sneller kan ik toch niet typen.

Op een avond in november wil het systeem een backup slechts met de grootste inspanning maken, je hoort de pc of schijf hard werken. Ik breek de actie af en besluit het systeem de volgende ochtend aan te zetten zodat eventuele malware tijdens de bootfase is af te vangen.



Die ochtend zet ik van alles klaar, zoals een externe Windows10 startschijf en een onder Ubuntu, anti-virus software en zo en ik koppel de externe backup-schijven los ter voorkoming van besmetting of ransomware. Ik had dat kunnen nalaten want het systeem komt niet eens door de bootfase heen.

Windows vindt dat er iets niet goed gaat en wil graag herstarten. Ja, slimmerd, zo ver was ik al eerder. Het lijkt alsof de Windows-bootfase fout gaat, kapotte MBR indeling of zo. Maar ik vertrouw de schijf niet, die ook al 7 jaar oud is. Wordt het vervangen, repareren of verder met papier en pen?

Er volgt een zoektocht langs internet. SSD of HDD? Of een nieuw systeem kopen en wordt dat dan een laptop, minitower of micro-pc? Of zal ik de capaciteiten van mijn laptop opschroeven en die gebruiken? Wat zijn mijn financiƫle grenzen en wat moet het systeem kunnen, nice-to-have of need-to-have? Inmiddels heeft mijn vaste reparateur, Compucorner, het systeem twee dagen laten werken en bevestigd dat het de schijf is.

Mijn keus is gevallen op een micro-pc en ik besluit mijn bestaande systeem te voorzien van een nieuwe, grotere vaste 2TB HDD. Een 4TB wordt helaas niet door mijn oudere BIOS ondersteund. Met Windows10. De applicaties zet ik er zo op vanaf mijn backups evenals alle data.

Uiteindelijk was ik voor nog geen €200,= klaar, snellere schijf, meer capaciteit en voor de rest plug en play. Dankzij de eerdere les, dankzij de regelmatige backups. En mezelf getrakteerd op een ander toetsenbord met hogere toetsen die na een aanslag niet blijven kleven, van de kringloop voor €2,50.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten